Jak najlepiej przygotować się do planowanej ciąży?

oczekujac_dziecka.jpgCiąża jest dla przyszłej mamy czasem, w którym powinna dbać o siebie bardziej, niż zwykle. W końcu nie chodzi tylko o jej własne zdrowie, ale przede wszystkim o prawidłowy wzrost i rozwój dziecka, które niedługo urodzi. Witaminy, racjonalne odżywianie się, profilaktyka chorób- wszystko to ma wpływ na przebieg ciąży i dobry stan dziecka bezpośrednio po urodzeniu. Nie wszyscy mają świadomość, że również w czasie przeznaczonym na zajście w ciążę powinno się prowadzić zdrowy tryb życia. Dotyczy to obojga przyszłych rodziców. Podjęcie pewnych kroków odpowiednio wcześnie może znacznie ułatwić zajście w ciążę, a później zapewnić jej właściwy przebieg.

Dobre rady dla niego…

Dla mężczyzny, który ma zamiar zostać ojcem istotna jest dieta bogata w antyoksydanty. Do tej grupy związków należą m.in. witaminy A, E i C, glutation oraz mikroelementy (cynk, selen, mangan). Ich zadaniem jest ochraniać komórki organizmu przed wpływem stresu oksydacyjnego, który może uszkadzać niektóre z nich. Plemniki również są podatne na stres oksydacyjny. Liczne badania udowodniły, że podawanie antyoksydantów mężczyznom ma wpływ na lepszą jakość nasienia oraz lepszą płodność. Ich naturalnym źródłem są świeże warzywa i owoce, dlatego powinny się one znaleźć w codziennym jadłospisie mężczyzny, starającego się o potomstwo. Można je także dostarczać organizmowi w postaci suplementów diety.

Innym związkiem, który ma pozytywny wpływ na płodność jest L-karnityna. Najczęściej kojarzy się ją z suplementami diety, stosowanymi przez kulturystów. L-karnityna pobudza procesy energetyczne w komórkach ciała. Jedną z jej licznych funkcji jest także przyspieszenie dojrzewania plemników. Zażywanie suplementów diety zawierających L-karnitynę, acetylo-L-karnitynę oraz fruktozę i kwas cytrynowy zwiększa ich liczebność i ruchliwość. Warte rozważenia jest także zastosowanie jakiegoś środka na wzmocnienie potencji. Dobrym wyborem jest L-arginina, która ma też dobry wpływ na ogólną wydolność organizmu oraz na lepsze radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami.

Zdrowie przyszłego taty wiąże się też z kilkoma ograniczeniami. Podczas starania się o dziecko warto odstawić, przynajmniej na jakiś czas alkohol, nikotynę i kofeinę. Napoje alkoholowe, papierosy i kawa nie mają dobrego wpływu na jakość nasienia. Kiedy organizm oczyści się z ich wpływu, zajście w ciążę może być zdecydowanie łatwiejsze. Może to także być skuteczna motywacja do rzucenia palenia, aby w przyszłości nie narażać matki i dziecka na wdychanie dymu tytoniowego.

… i dla niej.

Zbilansowana dieta kobiety, która stara się o dziecko powinna uwzględniać właściwe dawki witamin i minerałów. Już na 3 miesiące przed planowaną ciążą zaleca się, aby kobieta przyjmowała 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Ma to zapewnić właściwy rozwój układu nerwowego u dziecka. Jest to nieodzowny składnik preparatów witaminowo- mineralnych, przeznaczonych dla kobiet planujących ciążę, spodziewających się dziecka oraz karmiących piersią. Drugim z wielu niezbędnych mikroelementów jest żelazo. Jest ono wykorzystywane do tworzenia hemoglobiny, która odpowiada za przenoszenie tlenu w organizmie przez czerwone krwinki. Dzienne zapotrzebowanie na żelazo u kobiet w ciąży wzrasta z 18 mg do 27 mg. Wystarczającą dawkę odpowiednich witamin i minerałów może dostarczyć suplement diety Femibion Natal Classic. Mogą go zażywać także panie planujące ciążę, aby zapewnić właściwy stan odżywienia organizmu odpowiednio wcześnie. Zalecana dawka to jedna tabletka preparatu Femibion Natal Classic dziennie, zażywana do obiadu.

Okres przed zajściem w ciążę to także ostatnia szansa na uregulowanie wagi ciała, ponieważ w ciąży nie są zalecane ani kuracje odchudzające, ani nadmierne przybieranie na wadze. Rozwiązanie problemów z nadwagą lub niedowagą jeszcze przed ciążą to nie tylko kwestia ładnego wyglądu. Właściwa masa ciała ma znaczący wpływ na zdrowie przyszłej mamusi i jej dziecka. Zbyt wysoka- może wywołać skłonność do cukrzycy ciążowej oraz do nadciśnienia krwi. Zbyt niska- wiąże się z nieregularnymi cyklami miesięcznymi, a to może mieć wpływ na trudności z zajściem w ciążę. Lekarz lub farmaceuta pomoże wybrać właściwy sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Czasem może wystarczyć podjęcie intensywniejszej aktywności fizycznej, aby waga wróciła do normy. Jeżeli jednak jest ona prawidłowa, nie warto podejmować forsownych ćwiczeń, aby dodatkowo nie osłabić organizmu.

 

fot. by Meagan, flickr.com

Categories
Tags

Warto również zobaczyć

Wykonanie: Altweb.pl - tworzenie i pozycjonowanie stron www