Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy?

 Dlaczego dziecko źle mówi?

    Nie wiecie, jaki prezent sprawić swojemu pięciolatkowi, który w sklepie z zabawkami krzyczy: śamochód lub szamochód? Odpowiedź jest prosta: wizyta u logopedy będzie najwłaściwszym, zamiast kolejnego gadżetu do kolekcji.

 

Już wyjaśniam dlaczego. Nie żebym miała coś przeciwko zabawkom, szczególnie teraz, gdy w sklepie nie wiadomo na co się zdecydować, tyle tego…

Otóż pięcioletnie dziecko powinno wymawiać poprawnie wszystkie głoski. Jeśli tego nie robi, jest to dobry moment, aby rozpocząć terapię logopedyczną.

Niestety panuje jeszcze wśród rodziców przekonanie, że z nieprawidłowej wymowy się wyrasta. Są oni bardzo zdziwieni, gdy dziecko w szkole zaczyna pisać tak jak mówi, a więc zamiast szafa może być safa, szalik – salik.  Szczególnie jest to widoczne podczas pisania z pamięci, czyli tzw. dyktanda. Dziecko słyszy prawidłową wymowę nauczyciela, ale zanim zapisze zdanie, powtórzy je sobie ,,w myśli” i już błąd gotowy, bo w konsekwencji zapisze tak jak samo mówi.

Jak rozwija się mowa dziecka?

 

Poniżej przybliżę w wielkim skrócie okresy kształtowania się mowy dziecka:

1. Okres melodii – 0-1 roku życia; zaczyna się tzw, ..pierwszym krzykiem”, który jest ważnym symptomem diagnostycznym (np. niemowlęta z syndromem Downa wydają dźwięki o niższych tonach).

2. Okres wyrazu – 1-2 roku życia; dziecko używa już wielu samogłosek i niektórych spółgłosek, np. p, b, t, n.

3. Okres zdania – 2-3 rok życia; dziecko wymawia poprawnie prawie wszystkie głoski, najczęściej w izolacji, bo w mowie spontanicznej może je zniekształcać lub zamieniać innymi.

4. Okres swoistej mowy dziecięcej – 3-6/7 rok  życia; który powinien zakończyć się poprawną wymową wszystkich głosek.

Jeszcze jedna sprawa: mówmy do dzieci używając prawidłowych form, nie zastępujmy wyrazów innymi (dzieci same to sobie ułatwiają), nie ,,pieśćmy się”, gdyż uczymy się poprzez naśladownictwo. Z tego prosty wniosek: jak słyszymy tak mówimy.

Categories
Dziecko  
Tags