Paluszkowe zabawy

Game„Zabawy paluszkowe” szczególnie polecane są dla dzieci mających 7-8 miesięcy, kiedy już są one w stanie skoncentrować swoją uwagę przez dłuższa chwilę. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby bawić się w nie z młodszymi i starszymi maluchami.

Lena bardzo lubi popularne rymowanki i kiedy tylko słyszy „Idzie rak, nieborak…” szeroko się uśmiecha i z zaciekawieniem obserwuje sekwencje gestów.

 

Magia tego rodzaju zabaw polega na połączeniu dotyku z rytmiką wypowiadanych słów. Krótkie rymowanki szybko zapadają w pamięć i są przewidywalne dla najmłodszych. Sekwencja ruchów i dźwięków sprawia, że dzieci wiedzą, co stanie się za chwilę, mimo to zabawy nie nudzą się, wręcz przeciwnie bez końca dopominają się ich powtarzania.

 

Rytmiczne, powtarzane jak mantra wierszyki działają na kilka zmysłów jednocześnie. Melodyjne brzmienie stymuluje słuch, a nasze ruch aktywizują zmysł dotyku i wzroku. Zabawa rozwija ponadto poczucie własnego ciała i sprawność fizyczną.Dziecko zapamiętuje słowa i sekwencje ruchów, z czasem potrafi przewidzieć kolejne gesty, co sprawia mu frajdę i daje satysfakcję.  Powtarzając ruch uczy się precyzjii koordynacji wzrokowo-ruchowej niezbędnej w nauce samodzielnego jedzenia, rysowania, czy sznurowania butów.

 

Niebagatelny wpływ zabawy mają również na rozwój mowy. Krótkie rymowane wierszyki rozwijają i wzbogacają słownictwo malucha, nawet jeśli nie są jeszcze w pełni przez niego zrozumiane.  Uczą sposobu inicjowania kontaktu, naśladowania czynności,  a kiedy przyjdzie na to odpowiedni czas nawiązywania rozmowy. Dołączanie do odpowiednich wierszy dotyku dodatkowo rozwija wyobraźnię.
Największym atutem zabaw jest jednak czuły, fizyczny kontakt z mamą i z tatą, budujący więź emocjonalną.

 

Najpopularniejsze rymowanki to:

 

„Idzie kominiarz po drabinie

Fiku-miku już w kominie”

 

„Idzie rak, nieborak

Czasem w przód, czasem wspak

Idzie rak, nieborak

Gdzie ugryzie – będzie znak”

 

Warzyła sroczka kaszkę warzyła

Swoje dzieci karmiła

Temu dała na łyżeczce,

Temu dała na miseczce,

Temu dała na spodeczku,

Temu dała w garnuszeczku,

A temu nic nie dała,

Frrrrrrr! Po więcej poleciała.”

 

źródła: 

Colin Rose & Gordon Dryden „Zabawy fundamentalne Chwytam, siedzę, raczkuję”, Transfer Learning Solutions Gdańsk 2009

Miesięcznik Dziecko grudzień 2012 „Paluszki do zabawy”

Categories
blog  
Tags