Zdrowe menu małego dziecka

Od najmłodszych lat dziecko wyrabia sobie nawyki żywieniowe, którymi będzie się kierowało w przyszłości. W tej kwestii bardzo ważna jest Twoja rola jako mamy. Dziecko nie tyle będzie słuchało Twoich porad, ale będzie Cię naśladowało, tym samym ważne są również Twoje zdrowe nawyki. Bo przecież cóż znaczy powiedzieć dziecku jedz marchewkę bo jest zdrowa, a samemu rozkoszować się batonikami i chipsami każdego dnia.

 

O znaczeniu prawidłowej diety dla zdrowia mówi się wiele, tym większe ma to znaczenie w przypadku maluszka, którego organizm bardzo szybko się rozwija, a przy okazji uczy się jak żyć. Warto więc zadbać o zbilansowaną dietę dziecka, od której zależy zdrowie w dzieciństwie oraz w dorosłym życiu.

 

To, co najważniejsze

 

Kilkuletni malec może jeść prawie wszystkie dania przygotowywane w domu i pozwalaj mu smakować różne potrawy urozmaicając tym samym menu. Pamiętaj przy tym o kilku ważnych zasadach. Małe dziecko powinno jeść 5 posiłków na dzień – pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.

Nie używaj w potrawach zbyt wiele soli, cukru i ostrych przypraw. Natomiast wskazane są przyprawy ziołowe: natka pietruszki, koperek, tymianek, bazylia itp. Idealnie, gdy są to świeże przyprawy, np. trzymane w kuchni w doniczkach, ewentualnie mrożone.

 

Sposób na słodycze

 

Nie będę oryginalna, jeśli napiszę, by ograniczyć dziecku słodycze i fast foodowe przekąski. Nie tylko, że nie są zdrowe, ale dodatkowo sprawiają, że dziecko ma pełny brzuszek i nie zje pełnowartościowego obiadu. Najgorszym momentem na tego typu rzeczy jest pora przedobiadowa właśnie. Jeśli dziecko lubi słodycze, a któż ich nie lubi, podaj je jako podwieczorek, niekoniecznie w postaci batonika, a np. kanapki z nutelką czy ryżu z dżemem. U mnie w domu sprawdzają się dobrze wafle ryżowe, czasem pochłaniane same, kiedy indziej właśnie z czekoladką lub nawet miodem. Jeśli dziecko nie jest uczulone na miód, warto go wprowadzić do diety, gdyż zapobiega chorobom, co w przypadku kilkulatka ma wielkie znaczenie.

 

Witamin moc

 

Dobrze, gdy menu małego dziecka jest lekkostrawne i przygotowane ze świeżych, nie przetworzonych produktów, podawaj maluchowi produkty pełnoziarniste: chleb razowy, ryż, różne rodzaje kaszy. Serwuj warzywa i owoce, gdy tylko dziecko ma ochotę, gdy nie lubi, staraj się przemycać w niskosłodzonych sokach, dżemach, zupkach, np. zmiksowanych.

 

Mięso i jaja

 

Dziecko powinno jeść mięso! Najlepiej chude, gdyż zawiera duzo żelaza. Dobry będzie kurczak, królik czy indyk. Bardzo wskazane są jajka, oczywiście nie surowe, może to być jajecznica, którą dzieci zwykle lubią, jajka gotowane, sadzone lub omlet, który można podać na słodko np. na podwieczorek. Jaja to bogate źródło żelaza, białka i witamin.

 

Napoje

 

Dziecko powinno pić przede wszystkim wodę, kryje mikroelementy oraz oczyszcza organizm, cenne są też dla dzieci produkty mleczne – mleko, kefir, jogurt, zawierają białko, a jogurty ponadto bakterie probiotyczne regulujące pracę jelit. Soki są zdrowe, ale pamiętaj, by nie były mocno słodzone, gęste soki zapełniają brzuszek, nie podawaj ich przed obiadem.

Categories
Dziecko  
Tags